ΑΡΘΡΑ

Ο πρώην υπουργός Παιδείας Κώστας Γαβρόγλου αποκλειστικά στην «Πρώτη»: «Συρρίκνωση της Ανώτατης Εκπαίδευσης και υποβάθμισή της σε περιφερειακό επίπεδο με στόχο την ενίσχυση των ιδιωτικών κολλεγίων»

*Τι τόνισε ο πρώην υπουργός, για την κατάργηση των Πανεπιστημιακών Τμημάτων στην Ηλεία, την κατάργηση του νομοθετημένου ΤΕΦΑΑ και την ίδρυση μεταλυκειακής εκπαίδευσης

Συνέντευξη στην Άννα Αγγελίδου

anagelidou@ yahoo.gr

Η Ηλεία φαίνεται ότι αποτελεί το «πειραματόζωο» της σημερινής ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας καθώς μετά την κατάργηση των δύο Πανεπιστημιακών Τμημάτων σε Πύργο και Αμαλιάδα, με τις «ευλογίες» και του Πανεπιστημίου Πατρών, έρχεται η «ίδρυση» τμήματος Γεωργικής Σχολής. Παράλληλα πριν προλάβει καν να ιδρυθεί και να λειτουργήσει, ήρθε η κατάργηση και του τμήματος ΤΕΦΑΑ που είχε νομοθετηθεί το 2019 επί υπουργίας Κώστα Γαβρόγλου.

Πριν από έναν χρόνο το υπουργείο Παιδείας ξεκίνησε την «μεταρρύθμιση» στην τριτοβάθμια Εκπαίδευση αφήνοντας εκτός του Πανεπιστημιακού χάρτη μόνο το Νομό Ηλείας. Μία μεταρρύθμιση που ξεκίνησε και σταμάτησε με την κατάργηση των τμημάτων σε Πύργο και Αμαλιάδα. Ποια είναι η δική σας άποψη για τη συγκεκριμένη μεταρρύθμιση;

Η Κυβέρνηση και το Υπουργείο Παιδείας έχουν πια δώσει πολλά δείγματα γραφής, ώστε να μην αμφιβάλλει κανένας καλοπροαίρετος πολίτης ως προς τη στρατηγική αλλά και τη στοχοθεσία τους: συρρίκνωση της Ανώτατης Εκπαίδευσης και υποβάθμισή της σε περιφερειακό επίπεδο με στόχο την ενίσχυση των ιδιωτικών κολλεγίων και τα οποία προβάλλουν εντέχνως ως τη μοναδική λύση. Οι πολιτικές αυτές ενισχύθηκαν με την δραματική υποχρηματοδότηση των πανεπιστημίων και την καθιέρωση της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής — μία ρύθμιση που άφησε εκτός των πανεπιστημίων δεκάδες χιλιάδες νέες και νέους και τους έσπρωξε στα Ινστιτούτα Εκπαιδευτικής Κατάρτισης, δημόσια και κυρίως ιδιωτικά, αλλά και στα ιδιωτικά κολλέγια. Η ίδια η Υπουργός αποκαλεί το όλο εγχείρημα «εξορθολογισμού» του ακαδημαϊκού χάρτη «εθνικής σημασίας»! Ας βγάλει ο κάθε πολίτης τα συμπεράσματα τους.

Υπάρχουν και πολλές άλλες καταστροφικές για την Ανώτατη Εκπαίδευση πτυχές της κυβερνητικής πολιτικής, αλλά ας μείνουμε σε αυτές που έχουν άμεση σχέση με το τι έλαβε χώρα στην Ηλεία. Ειδικά εδώ η Κυβέρνηση που κόπτεται για αξιολόγηση και αριστεία δεν άφησε ένα σχέδιο να λειτουργήσει για κάποια χρόνια, να το αξιολογήσει και μετά να προχωρήσει στα επόμενα βήματα. Για αυτό και δεν πιστεύουμε στην ειλικρίνεια της όταν κόπτεται υπέρ της αξιολόγησης. Φοβήθηκε, πιστεύω, ότι αν άφηνε να λειτουργήσουν τα Τμήματα αυτά, θα καταλάβαιναν οι πολίτες την αποφασιστική συμβολή τους στην τοπική κοινωνία, και αυτό έπρεπε να αποτραπεί πάση θυσία. Δυστυχώς με τις αποφάσεις της, η Σύγκλητος του Πανεπιστημίου Πατρών έδωσε το καλύτερο άλλοθι στην Υπουργό να προχωρήσει στις καταργήσεις των Τμημάτων. 

Επί των ημερών σας είχε νομοθετηθεί η δημιουργία τμήματος ΤΕΦΑΑ με έδρα την πόλη του Πύργου. Ωστόσο με την ανάληψη της ηγεσίας από τη νέα υπουργό Παιδείας, Νίκη Κεραμέως, και αυτό καταργήθηκε, με το αιτιολογικό ότι οι σχολές ΤΕΦΑΑ που υπάρχουν στην χώρα υπερκαλύπτουν τις ανάγκες. Συμμερίζεστε την άποψη αυτή;

Πάλι βρισκόμαστε μπροστά σε μία αυθαιρεσία. Η συλλογιστική και το συνακόλουθο συμπέρασμα της κας Κεραμέως είναι αυθαίρετη καθώς δε βασίζεται σε καμία απολύτως μελέτη, αλλά υπηρετεί κατά γράμμα την εμμονική της προσκόλληση στην υλοποίηση της πολιτικής της συρρίκνωσης της Ανώτατης Εκπαίδευσης. Ένα Τμήμα ΤΕΦΑΑ δεν παρέχει μόνο γνώσεις αναφορικά με τα τεχνικά στοιχεία των αθλημάτων, αλλά εκπαιδεύει, και κυρίως, μορφώνει όσες και όσους μελλοντικά θα ασχοληθούν επαγγελματικά με το αντικείμενο των σπουδών τους με τις ποικίλες πτυχές του αθλητισμού. Ο αθλητισμός είναι αναπόσπαστο μέρος της παιδείας μας και του πολιτισμού μας. Σήμερα, με όσα ζούμε και διαβάζουμε, απαξιώνεται και αυτός, παρά τις τόσες έντονες προσπάθειες αντίστασης στον πλήρη ευτελισμό πολλών αθλημάτων. Επιπλέον, από πουθενά δεν προκύπτει ότι έχουμε πολλούς/ές γυμναστές και γυμνάστριες. Βέβαια, ακόμη κι ένα τέτοιο κριτήριο είναι απολύτως εσφαλμένο, σύμφωνα με δική μας αντίληψη. Εμείς θεωρούμε ότι η Ανώτατη Εκπαίδευση είναι δικαίωμα των πολιτών και υποχρέωση της Πολιτείας. Άρα, η απόφαση για την ίδρυση ενός Τμήματος δεν μπορεί να λαμβάνεται με αποκλειστικό κριτήριο την αγορά εργασίας. Η ανάγκη των πολιτών για μόρφωση, για εμάς είναι ίσως το σημαντικότερο κριτήριο και κίνητρο στη λήψη αποφάσεων. Η Πολιτεία, ειδικά στις μέρες μας, πρέπει να ανταποκρίνεται στο δικαίωμα των πολιτών για ποιοτική μόρφωση και όχι να βρίσκει τρόπους να εξωθεί τις νέες και τους νέους είτε στην ποιοτικά προβληματική μεταλυκειακή εκπαίδευση είτε σε ιδιωτικές επιχειρήσεις, όπως είναι τα κολλέγια.

Με ποια κριτήρια επιλέξατε την δημιουργία ΤΕΦΑΑ στον Νομό;

Η αρχική μας πρόταση για τον νομό ήταν η δημιουργία ενός εκπαιδευτικού οικοσυστήματος με αναφορά αποκλειστικά σε θέματα πολιτισμού: ΤΕΦΑΑ, Διαχείριση Πολιτισμικών Μονάδων. Ειδικά για τον Πύργο, η πρόταση μας συνοδεύτηκε από την ίδρυση Διετών Προγραμμάτων Σπουδών.  Αυτά ήταν προγράμματα στα οποία η εισαγωγή των αποφοίτων των ΕΠΑΛ θα γινόταν χωρίς εξετάσεις και η ίδρυση και η λειτουργία τους θα ήταν αποτέλεσμα της συνεργασίας του Πανεπιστημίου με τοπικούς παραγωγικούς ή επαγγελματικούς φορείς. Τα παιδιά αυτά με το πέρας των σπουδών τους θα είχαν ένα επαγγελματικό πιστοποιητικό ευρωπαϊκών προδιαγραφών. Η Υπουργός τα κατάργησε αμέσως μόλις ανέλαβε το Υπουργείο!

Δεν ήταν, όμως, μόνον αυτά. Η παρουσία ενός τέτοιου Τμήματος τόσο κοντά στην Ολυμπία προέβλεπε και την καθιέρωση αγγλόφωνων προγραμμάτων σπουδών μαζί και θερινών διεθνών σχολείων, ενός θεσμού που έχει λειτουργήσει τόσο αποτελεσματικά σε πολλά πανεπιστήμια του εξωτερικού και της χώρας μας.

Άρα, τη δημιουργία των Τμημάτων πρέπει κανείς να την εντάσσει σε ένα ευρύτερο πλαίσιο εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων που προϋποθέτει και τον αντίστοιχο προγραμματισμό. Και ειδικά στον Πύργο, θα υπήρχε μία σημαντικότητα παρουσία ειδικών από όλο τον κόσμο καθόλη τη διάρκεια του χρόνου. Αυτό το είχαμε καταφέρει ως κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ μαζί με την αποφασιστική συμβολή των βουλευτών Δημήτρη Μπαξεβανάκη και Γεράσιμου Μπαλαούρα.

Όταν, λοιπόν, η κα Υπουργός καταργεί τα Τμήματα ταυτόχρονα καταργεί και όλες τις άλλες δραστηριότητες γύρω από αυτά που θα αναβάθμιζαν σε πολλά επίπεδα την περιοχή.

Ένα άλλο μεγάλο θέμα που αντιμετωπίζουμε ως χώρα, αλλά το είδαμε και στην περιοχή σας, είναι ο ρόλος της Τοπικής Αυτοδιοίκησης: στην αρχή υπόσχονται πολλά, μετά ξεχνιούνται οι υποσχέσεις και αργότερα, όταν υπάρχει μία κρίση, αρχίζουν να επιρρίπτουν ευθύνες σε “άλλους”. Δεν το κάνουν όλοι αυτό, αλλά νομίζω, ότι και στην περιοχή σας έχουμε τέτοια δείγματα, ευτυχώς όχι από όλους τους δημάρχους. Πάντως είναι ευθύνη όλων μας να καταλάβει η Τοπική Αυτοδιοίκηση αλλά και οι πολίτες ότι η παρουσία ενός πανεπιστημιακού Τμήματος δεν μπορεί να αποτιμηθεί με μόνον την αναζωογόνηση της οικονομίας λόγω της παρουσίας των φοιτητών. Δεν μπορεί ένας Δήμος να μην κάνει τίποτα και μετά να διαμαρτύρεται και να επιρρίπτει ευθύνες χωρίς ίχνος αυτοκριτικής. Οι φοιτήτριες και οι φοιτητές δε θα πρέπει να αντιμετωπίζονται ως καταναλωτές. Επιμένω, δεν είναι γενικευμένη αυτή η αντίληψη, αλλά είναι σίγουρα παρούσα και πρέπει να αλλάξει.

Μετά τις καταργήσεις των Πανεπιστημιακών τμημάτων, το Πανεπιστήμιο Πατρών με τις «ευλογίες» του υπουργείου Παιδείας υπόσχεται τμήματα μεταλυκειακής εκπαίδευσης στην Αμαλιάδα. Ποια είναι η άποψη σας για την μεταλυκειακή εκπαίδευση και πόσο πιθανό θεωρείται να προχωρήσει ένας τέτοιος σχεδιασμός;

Είναι ένας ακόμη τρόπος αποπροσανατολισμού της τοπικής κοινωνίας. Νομίζω κανείς δεν έχει καταλάβει τι ακριβώς έχει συμφωνηθεί, παρά τον επικοινωνιακή ομοβροντία. Καταργούν το Τμήμα στην Αμαλιάδα και δημιουργούν τι ακριβώς; Μεταλυκειακή δομή; Δηλαδή κάποιο ΙΕΚ με την συμβολή άλλων ιδιωτικών παραγόντων; Και όλα αυτά σε εγκαταστάσεις του δημοσίου; Με χρηματοδότηση που δεν αναφέρεται και προγράμματα που δεν ανακοινώνονται. Αν όλα αυτά δεν είναι μία κοροϊδία της τοπικής κοινωνίας και μία κακόγουστη άσκηση δημοσίων σχέσεων, δεν καταλαβαίνω τι είναι.

Και δεν καταλαβαίνω γιατί είναι τόσο χαρούμενος ο κος Πρύτανης. Ξεχάστηκαν όσα έλεγε ο ίδιος και άλλοι ότι στην Αμαλιάδα δεν έχει μέλλον η γεωπονία; Ενώ τώρα θα έχει; Όταν η Κυβέρνηση μιλάει για μεταλυκειακή εκπαίδευση εννοεί αποκλειστικά την κατάρτιση, εννοεί τις δεξιότητες. Στις μέρες μας, τις μέρες της ψηφιακής συνθήκης, αυτό είναι σχεδόν ύβρις προς τις νέες και τους νέους. Για αυτό και εμείς δημιουργήσαμε τον πρωτοποριακό θεσμό των Διετών Προγραμμάτων Σπουδών εντός των πανεπιστημίων, υπό της εποπτεία της Συγκλήτου του κάθε Ιδρύματος, ώστε να εξασφαλίζεται μία σύγχρονη εκπαίδευση και ταυτόχρονα, μέσα από τη διδασκαλία από εκπαιδευτικούς που έχουν σχέση με την παραγωγή και η απόκτηση πρακτικών γνώσεων. Και τα δύο μαζί: σύγχρονη θεωρητική εκπαίδευση και πρακτικές γνώσεις. Κάτι που μόνον το πανεπιστήμιο μπορεί να προσφέρει. Η δική μας πρόταση αποτελεί ένα διαφορετικό μοντέλο, όχι μόνον ως προς την εκπαίδευση αλλά, κυρίως, ως προς το πώς βλέπουμε το μέλλον των νέων.

Ως προς το συγκεκριμένο. Η Αμερικανική Γεωργική Σχολή ήταν ένα ενδιαφέρον εγχείρημα την δεκαετία των αρχών του 20ου αιώνα κατάφερε και συνεχίζει προσφέροντας σημαντικές υπηρεσίες. Στη χώρα μας, όμως, υπάρχουν εξαιρετικά Γεωπονικά Τμήματα. Δεν θα έπρεπε στη συνεργασία ενός δημόσιου πανεπιστημίου να υπάρχει και ένα Γεωπονικό Τμήμα; Πανηγυρίζει ο Υφυπουργός, ο Πρύτανης και ο κ. Δήμαρχος, ότι η συνεργασία αυτή θα οδηγήσει σε μεταλυκειακή εκπαίδευση χωρίς να είναι ΙΕΚ. Γνωρίζετε εσείς κάποιον τέτοιο θεσμό, να είναι μεταλυκειακός αλλά όχι ΙΕΚ; Εγώ δεν γνωρίζω. Εκτός, βέβαια, αν υπονοούν ιδιωτικό Κολλέγιο! Και βέβαια κανείς δεν είπε αν θα είναι δωρεάν ή όχι.

Τι βλέπουμε εδώ; Πριν ένα χρόνο η Σύγκλητος καταργεί το Τμήμα Γεωπονίας, το Υπουργείο συγχαίρει τον Πρύτανη για την τόλμη του, και σε λίγο διάστημα με τυμπανοκρουσίες του Πρύτανη, Δημάρχου και Υπουργείου Παιδείας “ιδρύεται” κάποιος αδιευκρίνιστος θεσμός μεταλυκειακού επιπέδου σε συνεργασία με ιδιωτικούς φορείς. Και ταυτόχρονα, όλοι οι παραπάνω κατηγορούν τον ΣΥΡΙΖΑ! Είμαι σίγουρος ότι δεν υπάρχει κάποιος καλοπροαίρετος πολίτης που να καταλαβαίνει τί ακριβώς γίνεται και να πιστεύει ότι όλα αυτά γίνονται για το καλό της τοπικής κοινωνίας. Επίσης, έχει σημασία να τονιστεί ότι όλα αυτά δικαιώνουν, έστω και εκ των υστέρων, τους σχεδιασμούς της πρώην Πρυτάνεως κ. Β. Κυριαζοπούλου.

Μέχρι στιγμής έχουμε αντιληφθεί ότι υπάρχει μία διαφορετική λογική μεταξύ των Πανεπιστημίων, Πελοποννήσου και Πατρών. Από την μία το Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου είναι υπέρ της εξακτίνωσης και των συνεργασιών. Από την άλλη βλέπουμε ότι το Πανεπιστήμιο Πατρών έχει μία υπερσυγκεντρωτική συμπεριφορά. Σε τι οφείλονται κατά την γνώμη σας οι διαφορετικές αντιλήψεις που υπάρχουν μεταξύ των Πανεπιστημίων; Θα μπορούσε ο Νομός Ηλείας να αναπτύξει συνεργασίες και τμήματα με το Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου από την στιγμή που και αυτό δείχνει την διάθεση ανάπτυξης τμημάτων επί Ηλειακού εδάφους;

Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ από την πρώτη στιγμή ενθάρρυνε τις συνεργασίες ανάμεσα στα πανεπιστήμια. Το Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου όπως και άλλα , π.χ., του Αιγαίου, του Ιονίου και της Θεσσαλίας, έχουν τεράστια εμπειρία ως προς την επιτυχή διοίκηση και λειτουργία τμημάτων των οποίων οι έδρες είναι σε πολλές διαφορετικές πόλεις. Εξάλλου αυτή είναι και η τάση στην Ευρώπη σήμερα. Το Πανεπιστήμιο Πατρών προέβαλλε το επιχείρημα ότι είναι δύσκολη η διοίκηση ενός Ιδρύματος με Τμήματα σε πολλές πόλεις. Είναι μία απολύτως μη τεκμηριωμένη απόφαση και δε συνάδει με σύγχρονες τάσεις σε άλλες χώρες. 

Εφημερίδα Πρώτη

Click to comment

Leave a Reply

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

ΔΙΑΒΑΣΜΕΝΑ

To Top